Selviytyminen korona-ajasta

Olemme eläneet korona-aikaa jo reilun vuoden. Väsyttää, harmittaa, ahdistaa. Tuttuja tunteita meille kaikille, sillä elämme vieläkin keskellä epävarmuutta, milloin tämä loppuu? Loppuuko tämä koskaan?  Jaksatko vielä hetken miettiä omaa jaksamistasi ja mitä voisit tehdä hyvinvointisi eteen? 

Yksi tapa selvitä kriisitilanteista on luoda itselleen selviytymisstrategia. Hyvä selviytymisstrategia alkaa hyvinvoinnin perusteista: hyvästä unihygieniasta, terveellisistä ruokailu- ja liikuntatottumuksista.

Aloitetaanpa unesta: parhaiten toimiva unirytmi on säännöllinen, eli menet nukkumaan tietyn aikaikkunan sisällä ja heräät aamulla melko samoihin aikoihin. Pitämällä yllä säännöllistä vuorokausirytmiä parannat unenlaatua, saat enemmän rentouttavaa syvää unta ja enemmän REM-unta.

Seuraavaksi syömisen kimppuun: syötkö riittävän terveellisesti, eli joka aterialta löytyy kasviksia, hedelmiä tai marjoja? Jos sinua väsyttää kiinnitä huomiota ruuan laatuun. Parhaan "hyödyn" saat irti vähentämällä einesten syömistä ja panostamalla tavalliseen perusruokaan: joka aterialla kannattaa olla jokin proteiininlähde, joku hiilarin lähde, ja kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Muista myös juoda riittävästi vettä aterioiden välillä.

 

Entä liikunta? Tällä hetkellä suuressa osassa Suomea kuntosalit ja uimahallit ovat vielä kiinni. Joudumme siis olemaan luovia liikkumisen suhteen. Jos suhteesi liikuntaan on ollut katkolla, kaiva lenkkarit ja ulkoliikuntavaatteet esiin, laita ne eteiseen roikkuvaan näkyvään paikkaan. Lähde ulos ja tee vaikka ihan lyhyt kävely päivittäin. Nykyään on paljon liikuntapalveluita netissä, kokeile vaikkapa tanssituntia tai osallistu johonkin liikuntahaasteeseen. 

 

Korona-aika eristää meidät väkisin muista ihmisistä. Kannattaa huomioida, miten tämä vaikuttaa sinuun? Kaipaatko muita ihmisiä? Oletko alakuloisempi tai ahdistuneempi? Jos huomaat, että yksinolo vaikuttaa sinuun näin, mieti muutama keino, millä voit lisätä sosiaalisia kontakteja. Soitatko kaverille videopuhelun? Söisittekö yhdessä illallista Skypen äärellä? Uskallatteko nähdä ulkona kävelyllä tai vaikkapa liikunnan parissa (turvavälit huomioiden)?   

 

Jaksamista koronan keskelle!

 

ps. Unisportin sivuilta voit lukea lisää mietteitäni korona-ajasta selviytymisestä:

https://www.unisport.fi/sosiaalisen-eristaytymisen-vaikutus-tyypilliset-oireet-ja-niiden-selattaminen

https://www.unisport.fi/mita-tehda-kun-ei-paase-tekemaan-totuttuja-treeneja-ja-ottaa-paahan